۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

وزارت فرهنگ و ورزش یونان به منظور ساماندهی برنامه های فرهنگی در تابستان سال ۲۰۲۱ سامانه ای را با عنوان همه یونان یک فرهنگ راه اندازی کرده است.

وزارت فرهنگ و ورزش یونان به منظور ساماندهی برنامه های فرهنگی در تابستان سال ۲۰۲۱ سامانه ای را با عنوان همه یونان یک فرهنگ راه اندازی کرده است. بر این اساس کلیه اصحاب فرهنگ و هنر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می بایست برنامه های خود را جهت تصویب و اخذ بودجه در این سامانه وارد نمایند. این سامانه از نیمه دیماه سال جاری راه اندازی شده و تا نیمه اسفند ماه (اول مارچ) برای ورود اطلاعات در دسترس عموم قرار گرفته است.

برنامه همه یونان یک فرهنگ در تابستان سال ۲۰۲۰ نیز اجرا شده و در زمان شیوع ویروس کرونا توفیقاتی داشته است به گونه ای که تعداد زیادی از برنامه های هنری در فصل تابستان و با استفاده از فضای باز و رعایت کامل دستور العمل های بهداشتی برگزار شدند و شهرهای کوچک و حومه نیز سهم مهمی در این راستا داشتند. با این حال این پرتال برای ساماندهی بهینه برنامه ها و تسریع در امور طراحی شده است. خانم لیتا مندونی وزیر فرهنگ و ورزش یونان چندی پیش در این خصوص گفت: همانطور که از ابتدا گفته ایم تمام پیشنهادات ارایه شده تحت عنوان همه یونان یک فرهنگ برای سال ۲۰۲۱ میلادی می بایست در این پرتال ثبت و توسط یک هیات ویژه در این وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرد. هر سازمان و یا ارگانی که دارای شماره عضویت در وزارت فرهنگ و ورزش یونان باشد می تواند دو پیشنهاد و هر هنرمند مستقل فقط می تواند یک پیشنهاد برای حضور در این برنامه ارائه نماید.  موسسات، مراکز هنری و اشخاصی که دارای شماره عضویت هستند و پیشنهادات آنان انتخاب گردد، می توانند یک قرارداد سه ماه با وزارت فرهنگ و ورزش امضاء نمایند و بعد از سه ماه (بعد از فصل تابستان) حق مالکیت استفاده از تولیداتشان به خود آنها واگذار خواهد شد و می توانند به هرنحوی که صلاح بدانند از تولیدات هنری خود بهره برداری نمایند. همچنین اعضای هیات بررسی کنند حق شرکت و حضور در این برنامه را ندارند.

پیشنهاد ها می بایست در راستای برنامه های تعیین شده توسط وزارت فرهنگ و ورزش یونان بوده و شامل بخش هایی نظیر موسیقی، تئاتر، حرکات موزون، هنرهای نمایشگاهی، فعالیت های هنری برای کودکان و نوجوانان و ... باشد.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها، وزارت فرهنگ و ورزش یونان پس از رایزنی با دولت این کشور قرار است یودجه ای به میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو برای اجرای این برنامه دریافت کند که با تشخیص هیات ویژه در وزارت فرهنگ و بر اساس اولویت های مطرح شده و میزان خلاقیت به طرح های پیشنهادی تخصیص داده می شود.

فارق از قالب ارائه پیشنهاد ها (موسیقی، تئاتر، نمایشگاه و ...)، طرح های ارائه شده می بایست موضوعات محتویی ذیل را در برگیرد و با شیوه ای خلاق میراث فرهنگی و نو آوری های هنری را درهم آمیزد:

۱-  داستان های افسانه ای: داستان های افسانه ای یونانی حاوی مفاهیمی خلاقانه و دیالوگ های عمیق بوده و در قالب های شعر، نقاشی، اوپرا، اثار موسیقی و غیره قابل ارائه است. این بخش طیف وسیعی را دربر گرفته و زمینه تحلیل و تفسیر های هنری را فراهم می کند. همچنین طرح های قابل ارائه در این بخش مخاطبان بسیاری از کودکان و بزرگسالان را مورد هدف قرار داده و مناسب است بیشتر از داستانه های افسانه ای موجود که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته اند، بهره برداری شود.

۲- تراژدی ها:

تراژدی ها یکی از منابع مهم هنری یونان باستان بوده و انتظار می رود هنرمندان معاصر نسبت به پردازش هنری این بخش و استفاده از ابزارهای نوین هنری برای ارائه مفاهیم به مخاطبان اقدام نمایند.

۳- هنرهای تزئینی، شمایل گرایی و آثار معماری بسیار مهم دوران بیزانس(روم شرقی)، همچون کیلیسا ها، اشعار بسیار مهم به جا مانده، موسیقی فولکلور یونانی در قرون وسطی و ...  ظرفیت لازم را برای بهره برداری هنرمندان عصر حاضر را دارد.

۴- قرون وسطی- رنسانس:

در این دوران هنرمندان زیادی از یونان و اروپا آثار هنری بسیاری را خلق کرده اند و تعاملات هنری بین هنر های یونانی و دیگر کشورهای اروپایی می تواند سوژه های مناسبی برای هنرمندان جهت توسعه آثار هنری در عصر حاضر باشد و بدون شک مورد توجه شهروندان نیز قرار خواهد گرفت.

۵- دوران کلاسیک – رمانتیک

در اواخر قرن هجدهم و تمام قرن نوزدهم اندیشمندان، موسیقیدانان و هنرمندان یونانی در حوزه های مختلف هنری و علمی و در سطح اروپا و آمریکا حضور موثر داشته اند و جا دارد که هنرمندان یونانی از پیشینه های هنری این دوران استفاده نمود و طرح های خود را بر این اساس ارائه دهند.

۶-ادبیات جهانی و ادبیات یونانی ترکیب دوران قدیم و جدید:

ادبیات غنی یونانی دوران قدیم و جدید و ارائه کارهایی تلفیقی و چند جانبه با استفاده از متون کلاسیک و مدرن می تواند سوژه های مناسبی برای هنرمندان معاصر باشد.

۷- شهر(پلیس):

فرهنگ شهر و شهروندی به عنوان موضوعی از دوران باستان، معاصر و آینده و ارتباط آن با سیاست و هنر مفاهیمی هستند که در چارچوب فرهنگ ملی و بین المللی محسوب شده و در این رابطه می توان آثار خلاقانه ای ارائه نمود. برای مثال مفهوم تاثیر معماری بر تجربیات سیاسی می تواند به عنوان آغازی برای تولید آثار هنری مدرن  بکار گرفته شود.

لازم به ذکر است برنامه های انتخاب شده از تیرماه تا مهر ماه ۱۴۰۰ هجری شمسی  در سالن های سرباز و محل های ویژه که در این رابطه در نظر گرفته شده اند، برگزار خواهند شد و برای عموم آزاد است.

منبع :

سایت digitalculture.gov.gr

کد خبر 3848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =